Posisi modem P1 WiMAX yang betul

12 May 2010

Artikel ni khas buat pengguna P1 Wimax (W1max) yang menggunakan modem jenis wifi tu. Ala yang kalau baling kat kepala jiran korang, boleh bernanah kepala dia tu. Hehehe. Untuk pengguna Wiggy, pandai-pandai’lah korang manipulasi artikel ni.



Apa yang perlu korang buat?
1. Login ke WiMAX Mobile Station. URL: http://10.1.1.254




- Kalau tak boleh masuk, maksudnya korang tak plug lagi network cable dari PC ke Modem.
2. Lihat maklumat RSSI di page utama.



Korang pusing-pusing modem korang tu sampailah RSSI tu dapat nilai yang paling besar. Maksudnya kalau sebelum ni RSSI -80, korang pusinglah at least sampai dapat -60 or something. Bila dah dapat nilai negatif paling kecil, maksudnya itulah posisi modem w1max korang yang sebenar dan rasailah perbezaannya.
Oh ya, kalau before korang dah biasa reset modem tu dengan tutup suis soket kat dinding, lepas ni buatlah cara yang betul. Login ke WiMAX Mobile Station dan klik lambang on/off sebelah kanan atas (rujuk gambar kat atas).

KREDIT TO http://justkhai.com/blog/

6 Budak Hitam:

Khai said...

salam..

aiyo.. jgn la bermain dengan api.. kalau nak ambil artikel, berikan source/kredit pemilik asal artikel. Dalam tempoh 2 hari dari komen ini diberi, kalau anda tak remove atau berikan kredit, SKMM akan datang ke rumah anda..

Terima kasih sahabat :)

- Khai (justkhai dot com)

Unknown said...

sori2 bro..lupa nk bg kredit...hehehe...jap ek..aku edit...

Khai said...

oh lupa.. ingatkan saja-saja. hehe.. macam itu lah. Ilmu memang untuk disampai-sampaikan. Tapi dari mana kita ambil ilmu itu, jgnlah dilupakan..

Ok, keep it up darxniq :)

Unknown said...

huhuh.ok bro....maafkn hamba..:)

cikNiarun said...

hadoi.takutnye korang.lala..neway.thanks for sharing!

cikNiarun said...

darxniq, leh tak kite tau bape banyak lappy yang connect pada network kite?