Kevin Mitnick: Dikenali di seluruh dunia sebagai "hacker paling terkenal" dan kerana telah yang pertama untuk melayani hukuman penjara untuk menyusup sistem komputer. Dia mulai cuba-cuba ketika ia masih kecil, dengan menggunakan amalan yang dikenali sebagai phreaking telefon. Walaupun dia tidak pernah bekerja dalam pengaturcaraan, Mitnick benar-benar yakin bahawa anda boleh menyebabkan kerosakan teruk dengan telefon dan beberapa panggilan. Hari-hari ini, benar-benar menjauhkan dari hobi lamanya dan setelah melewati bertahun-tahun di balik jeruji, dia bekerja sebagai perunding keselamatan bagi syarikat multinasional melalui syarikatnya "Mitnick Keselamatan."





Gary McKinnon: Ini Scotland 41 tahun, juga dikenali sebagai Solo, adalah memecah rekod dari apa yang dianggap hack terbesar dalam sejarah ilmu komputer - memecah sistem ketenteraan. Tidak puas hati dengan ini, pada tahun-tahun 2001 dan 2002, ia membuat ejekan dan hack terhadap keselamatan maklumat NASA dan Pentagon. Saat ini dia berhijrah Amerika Syarikat dan dilarang akses kepada komputer dengan sambungan internet. (kesian xleh on9).




Vladimir Levin:Ini ahli biokimia Rusia dan matematik dituduh telah melakukan salah satu rompakan bank terbesar sepanjang masa melalui teknik cracking. Dari Saint Petersburg, Levin berjaya memindahkan dana dijangka sekitar 10 juta dolar dari Citibank di New York untuk akaun dia telah dibuka di bahagian yang jauh dari dunia. Ia ditangkap oleh Interpol pada tahun 1995 di lapangan terbang Heathrow (Inggeris). Walaupun ia berjaya merompak lebih dari 10 juta dolar, ia hanya dihukum tiga tahun penjara. Saat ini dia bebas.





Kevin Poulsen: Hari ini dia mungkin seorang wartawan dan bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk mengesan pedofil di Internet, namun Poulsen mempunyai masa lalu yang terbabit sebagai cracker dan Phreaker. Perkara yang membawa dia kemasyhuran terbanyak adalah mengambil alih saluran telefon Los Angeles pada tahun 1990. Sebuah stesen radio menawarkan Porsche sebagai hadiah bagi siapa saja yang berjaya menjadi pemanggil nombor 102. cuba teka siapa menang!....Tak usah dikatakan bahawa Poulsen adalah pemenang pertandingan .tersebut.



Robert Morris:Anak salah satu pelopor dalam penciptaan virus, pada tahun 1988 Morris berjaya menjangkiti tidak kurang dari 6.000 komputer yang disambungkan ke rangkaian ARPANET (salah satu perintis internet) Ia melakukannya dari Massachusetts Institute berprestij of Technology (MIT ) dan untuk kegiatan jenayah, ia memperoleh empat tahun hukuman penjara, yang akhirnya dikurangkan menjadi perkhidmatan masyarakat.



David Smith:Tidak semua hacker boleh dibanggakan dengan mencipta virus yang menyebarkan komputer terpantas dengan lebar dan luasnya dunia - David Smith telah melakukannya. Pada tahun 1999, virus di kenali "Father of Melissa" virus berjaya menjangkiti dan menyerang akaun e-mel 100.000 dengan penciptaan berbahaya nya. Smith, yang sudah tiga puluh tahun pada waktu itu, dijatuhi hukuman dan dibebaskan dengan jaminan



MafiaBoy :pada Februari 2000, banyak syarikat online yang paling penting di AS, seperti eBay, Yahoo dan Amazon, mengalami kesalahan teknikal yang disebut Denial of Service, yang menyebabkan jumlah keseluruhan 17million dolar kerugian. Tapi apakah laman-laman web tersebut tahu bahawa pelaku serangan itu adalah remaja 16 tahun Kanada yang menyaman sebagai alias MafiaBoy? tetapi akhirnya identitinya dapat di kesan akibat kawan² nya di sekolah yang bercerita mengenainya dalam satu laman sembang, jika tidak..sehingga sekarang tiada siapa yang tahu 'MafiaBoy



Masters of Deception (MoD):MOD adalah New York cyber-geng yang mencapai kemuncaknya pada awal tahun 90-an. menggunakan nama samaran atau alias berbeza, serangan terbesar yang terlibat mengambil alih saluran telefon dan pusat internet dimana masih dalam masa pertumbuhan. mereka juga terlibat dalam 'peperangan hacker', dan merupakan satu sejarah bersama-sama dengan kumpulan lain seperti Legion of Doom (LOD), kerana mereka berusaha untuk menghancurkan satu sama lain sehingga komputer tidak boleh tahan lagi. hahaha..berperang dengan team hacker yg lain!! wow..



Richard Stallman : Sejak awal 80-an ketika ia adalah seorang hacker yang mengkhususkan diri dalam kepintaran buatan (AI), dia telah menjadi salah satu Kumpulan yang paling aktif dalam menyokong perisian bebas. Di MIT dia tegas menentang penswastaan perisian yang digunakan oleh makmal institut, begitu banyak sehingga mereka ia mencipta apa yang sekarang dikenali sebagai GNU dan konsep copyleft. sistem popular seperti Linux menggunakan mod GNU dan Stallman saat ini salah satu guru demokrasi perisian. depa ni la yang memperjuangkan hak² untuk free software, linux salah satunya...