Berfikir Sebelum Menaip

17 February 2011

kali nih xder intro..korang tgok je pic dulu...nnti aku akan bg pendapat kat bawah...







ok..kat cni aku nk gtau..aku agak "terkilan" atau lebih tepat lagi "terasa" dengan post bro fakhrul nih..tp kita kena fikir..ape yg kita post kat group x same ngn ape yg kita post kat blog....kat blog kita leh nk merapu merapan,ikan kerapu ikan ketapang pon..sbb tuh blog kita..tp kat group kena pk ayat yg hendak ditaip..sbb group tuh tempat org berkumpul..bukan semua 1 kepala ngn kita..ada yg sabar..ada yg mudah naik angin..so kena hati2..buat bro fakhrul aku bukan nk kutuk ko..nk aibkan ko..just peringatan utk semua..supaya lepas nih berhati2 ble mmbuat sesuatu...k bro..klu x ske..buleh pm aku..nnti aku delete entry nih...

x bermakna walaupon otai mmpunyai ramai follower,dia bgos..dia manusia jgak..same cam kita..mungkin cara dia menarik minat pembaca dgn cara kreatif..dionrg bukan sombong sbb x follow blog kita..x komen post kita..x komen kat blog..mybe diaorg x perasan...atau bz..yg lain tuh wallahhualam la kan..sbb aku xleh nk tuduh ape..aku x tau ape yg diorang buat...

kita kena ingt..follower tuh adalah pembaca...so klu nk suh pembaca selalu dtg blog kita..kita kena pndai ambik hati..same gak cam kita belajar..kena pndai ambik hati lecturer..bru lecturer ok ngn kita..senang bg markah..same gak org yg berkerja..kena pndai ambik hati bos..bru bos syg..x gtu..hahahhaa..:p

ok..klu sape2 nk tahu tips cam ner nk cari pembaca..KLIK SINI! ( vlog bro ben yg pertama )
so aku highlight 1 perkara "entry kena menarik"..nk tahu cam ner..tonton la vid tuh..hahhahaha..
aku skrg pon cube wat tajuk entry yg luar biasa sbb nk tarik pembaca bace tajuk tuh...kasi gempak la..ramai blogger yg wat cam nih..termasuk UJANG :: SYED (gee gee gee) :: AHMAD JER :: ZUL :: FAIZAL FREDLEY

dulu aku x ramai follower..tp sejak salah 1 entry aku di promot oleh bro ben..follower aku bertambah...nk tahu cite ape??...KLIK SINI! then aku berterima kasih pada ben....sebenarnya aku nk perli dia..dia dah khwin..tp aku x khwin lagi..tuh yg nk suh dia bace..last2 jadi entry pilihan lak...

nak tips berblogging??....haaaa..KLIK SINI!

nk tahu cite lebih lanjut..p cni..sbb aku malas nk screenshot byak2...KLIK SINI!

so kesimpulan kat sini..jgn salahkan org lain..salahkn diri kita...muhasabah diri kita...pk secara keatif...cam ner nk dptkn pembaca dan follower yg ramai!...sekian..wasalam..
(yg baik dtg dari allah...yg buruk dtg dari aku sndiri...mintak maaf klu ada terkasar bahasa..tersalah bicara..hamba manusia biasa..)




15 Budak Hitam:

tomatokering said...

betul la apa yg dia cakap tu .. tapi x semua macam tu kan .. org g blog kita tinggal link kat tempat kita je .. xkomen pon kt SB tu.. :)

Along Usop said...

setuju tu..

bile dah ramai follower..

akan ada ramai yg tuntut difollow.. diterjah.. dikomen..

tapi kite kene sedar.. blogger itu juga manusia.. kan.. byk blog die nak terjah selain blog kite.. hmm...

Faizal Fredley said...

nama aku x der ker??

Unknown said...

@!tomatokering! :)

mmg btol..tp klu leh..kita mntak la pndapat secara berhemah...jgn tulis ayat cam tuh...niq bukan nk marah dia..just nk ingtkn semua..ye la..lam tuh kan ramai user..nnti xmo la ada yg x puas hati...kang gadoh lak jadinyer...:)

kay_are said...

betul2 x sume yang otai tu sombong. ape yang penting kne r pandai tarik pembace kan.. g pun yang paling penting orang yang bace blog kan.. yang dikatekan pembace setia.. tu yang blogger cari sebenarnye..

Unknown said...

@Along Usop

huhu..sbb tuh kita kena pandai ambik hati pembaca..

Unknown said...

@Faizal Fredley

aku dah masukkan dah..

aliarosli said...

kat blog pun same okeyh

nak post entri pun kene pandai

mane boleh men cakap macam-macam,

nanti timbul tak puas hati,susah

husna mukhtar said...

haha
macam husna kecewa hari tu.
buat ayat sedih terus ramai bagi pendapat. hehe
tetiba sayang SB lebih

akufakhrul said...

wahhh! laju tol post entri ni..ak lum nk entri ni ag..ak mncari entri ak wt tu...nk post td pnat baru blik keje...adeh...bkn pe2...kte amek yg baik buangkn keruh tu je..tol x sume?

Sunah Sakura said...

salam niq...

betul tu..tapi setuju ngan bun..dua2 kene hati2 bila bercakap...:)

jom buat tajuk menarik2...

Unknown said...

hmmm,dah lama kat dunia blog ni..ramai org byk rgamnya...tp kita berblog bukan sekdar utk duit kan tp lebih dari itu..fikir2 kan

akufakhrul said...

@bunbetol bun...ak sokong...

syairahmohdanuar said...

macam macaammm laa :'(

Ifti Larina said...

kerana mulut santan binasa