Resepi Nasi Dagang / Sarapan Pagi Hari Ini

22 April 2011


Bahan-bahan ( 5-6 orang )
**NASI**
# 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut
# 1/2 tin santan
# garam dan gula
# 1 sudu besar halba
# bawang dan halia (hiris halus2)
# air

**GULAI IKAN TONGKOL**
$ 1 tin santan
$ 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend'
15-20 tangkai cili kering
$ 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros
$ 6 keping asam keping
$ garam dan secubit ajinomoto
$ gula
$ 5-6 biji cili padi
$ 1 ekor ikan tongkol
$ 1 cm belacan

**ACAR**
& 2 batang timun
& 1 batang lobak merah
& 1/2 biji bawang besar
& 1 biji lada besar
& cuka, garam, gula

Cara-cara

NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Panaskan air. Tunggu sehingga air mendidih. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya. Kukus buat kali kedua. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Biarkan seketika. Setelah itu, angkat dan pindahkan ke dlm bekas. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Akhir sekali masukkan halba, bawang dan halia.
Kuah

GULAI IKAN TONGKOL: Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Bila dah agak garing, masukkan rempah.tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.). Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Masukkan cili padi.

ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Bawang dan lada dimayang. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka, garam dan gula. Simpan di dalam peti untuk seketika.

==========================================================================

burppp.....alhamdulillah..kenyang suda makan nasi dagang..hahahha..lame gler weh x makan...dah dekat 1 bulan..dok jer terengganu..tp jarang makan..errmm..ermmm...tiba2 lak rase nak makan nasi kerabu..hahahahhahaa....

jom2..sape nak...ada lagi nih....

14 Budak Hitam:

Miss Ran said...

sjk bile jd blog msk2 ni niq

er tk ske nsi dgg

ske kerabu..nyummi

darxniq said...

Miss Ran
bukan...sbb nak merapu cite pasal makan nasi dagang..baik selitkan sekali ngn resepi..

baru orang x kate entry sampah..ahaahhaha

sarah mohamad said...

ish! ni yg tak menahan ni! dah la lame tak pekena nasi dagang ni. kat shah alam ni mana ada orang jual nasi berlauk. uwwwuuuu!

darxniq said...

sarah mohamad

shah alam kat seksyen 18 ada...ada 1 kedai memang jual nasi berlauk..nasi karabu ada...laksam ada....gulai ikan ada....

dia bertentangan dengan jalan yang orang buat pasar malam tuh..

jaya jr said...

selamat bersarapan bro..huhu

KyêrulL said...

sejak bile plak ko rajin sgt memasak nie niq.. HAHAHAHA

darxniq said...

jaya jr
jom bro makn same2..

darxniq said...

KyêrulL
sejak aku tahu pentingnya lelaki pandai masak...heeee...:)

n!cK said...

perghhh..melelehhh air liur..sedapnye!!weoooeoo

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

kamu msk nie jugak?

aliarosli said...

ade lagi kan? meh bagi aku
lapo gak nie

jap jap gosok gigi dulu

hahhahhahahahhaha

mcm ni lah said...

sorong papan tarik papan
buah keranji di dalam perahu
suruh makan saya makan
suruh memasak saya tak tau,.

lapa wehh bak sini sikit,.
i follow you :)

Fakhrul1409 said...

haih...nk kne blja ngn mata gebu dulu nih....hhehehe

Fyqa said...

pehh.. dah ada resepi... hehe