Mengesan & Mencegah Istealer

07 March 2011

2 hari lepas ada mmber blog Arya Putra jalan2 blog aku..tinggalkan jejak yg bertajuk "Keylogger : Semua Fakta Yang Anda Perlu Tahu" so aku p la visit blog dia..then aku tertarik dgn info yg dia gtau..aku x pasti keylogger nih same ngn istealer atau x..tp fungsi dia same..isitu curi cookies dari pc mangsa..


so kat cni aku nk post sal cara2 utk mengesan dan mencegah dari terkena virus istealer..klu nk tahu ape itu istealer..click cni..


aku x tau nk terangkn dgn bahasa formal ape itu Istealer..
dgn ape yg aku pham sbb aku dah gunakn bnda nih...

istealer nih sejenis virus yg akan di bind atau dengan kata lain di inject didalam software..
klu dulu la....tp skrg dah makin anvance....
sbb slm .rar pon diorang leh inject...
lam movie pon boleh...x kira la .avi ker...mkv ker..
terutama sekali .3gp..
so peringatan kepada kaki2 3gp....hati2 la ek..

istealer ini berfungsi dengan mencuri semua cookies (password) lam pc kita..
antara yg virus ini curi..

Firefox (3.5.x) [All Versions 1,2,3]
Rapidshare
Rapiduploader
Internet Explorer
Google Chrome
IDM (Internet Download Manager)
MSN
Yahoo Messenger
Steam (old Clients)
FileZilla


CARA-CARA NAK MENGESAN

ble korang double clik kat sesuatu yg dijangkakan mngandungi virus ni...
PC atau Laptop korang akan mnjadi 'hang' buat sementara waktu
sbb virus ini mengaktifkn dirinya untuk mencuri segala maklumat lam pc korang..
dan korang akan lihat process pc korang akan mnjadi 100%..
tp gejala ini tidak lame..kemungkinan dalam 10-15 saat jer...
so klu benda ini berlaku...cepat2 la korang tukar password...
tp virus nih klu korang scan pakai ape2 pon...xkn dapat detect...

LANGKAH-LANGKAH MENGATASI

1.klu korang mendonlot dari mane2 link hosting...
ble korang donlot...korang akan mndapat mcm nih...



maknanyer movie tuh dah dimasukkn virus istealer....

2.klu software plak...ble dah siap donlot...cube korang extract software tuh..
bsenyer klu nk extract..pakai 7zip..

dan korang akan nmpak cam nih..contoh (idm)



ape yg korang nmpak..ble aku extract installer idm..
akan kuar UUSCWNHS.exe tuh adalah original installer idm
dan IPMRKR~1.exe tuh adalah virus istealer..

ataupon korang leh p kat cni..

http://comprolive.com/remove/harmful/exe/bifrost-virus-istealer-exe

KESIMPULAN

NAK INSTALL APE2 SOFTWARE..BAIK INSTALL OFFLINE..(disconnect internet)
MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI


2 Budak Hitam:

Akhdan Mujahidd said...

kalo file .001 or sewaktu dgnnya cmna. kn kena gabung dulu

Unknown said...

yup..kena gabung dulu...pastu bru leh tgok dia .exe atau ape..