Kelebihan Domain Berbayar Berbanding Domain Percuma

15 February 2011


Kali ni niq nak cuba menjawab pertanyaan Zamir Zanon iaitu apa kelebihan domain name berbayar tue? Tapi sebelum tue, niq nak jawab bagi yang bertanya apa itu domain name a.k.a nama domain. Domain name ialah nama web atau alamat sesuatu laman web/blog. Apa bezanya URL dan domain?? Sebenarnya domain jugak dikenali sebagai URL iaitu shortform pada "Universal Resource Locator". So keduanya samalah. Contoh domain ialah www.darxniq.com.

Balik kepada topik asal apa kelebihan domain berbayar ni?? Kelebihannya ialah;

1) Kita mempunyai hak penuh ke atas web/blog kita. Dari pembacaan blog sebelum ni, pernah terjadi kepada blog Dr. Mahathir yang mempunyai trafik yang hebat tiba2 problem dan hilang begitu sahaja kerana di tarik balik oleh blogspot. (sori kalau salah info) Tapi yelah barang orang bagi free. Bila2 masa boleh amik balik. Buruk siku! hehe...


2) Nama domain yang lebih mudah diingati kerana nama domain berbayar lebih pendek. Contohnya di bawah, yang mana lagi mudah diingati?? Apabila domain itu lagi mudah diingati akan memberi peluang untuk korang kembali berkunjung lagi.

Contohnya;

domain berbayar: www.darxniq.com
domain percuma: www.darxniq.blogspot.com

3) Domain berbayar lebih dipercayai dan lebih selamat. Kerana domain berbayar ni memerlukan maklumat yang lagi detail manakala yang percuma ni boleh buat banyak mana nak.

4) Blog yang menggunakan domain berbayar jugak menjadikan blog lagi mesra SEO. SEO tue enjin carian di blog. Memang banyak perubahan drastik dari segi keyword yang masuk ke blog cik tom compare dengan sebelum berdomain.

5) Domain berbayar menunjukkan yang kita memang serius untuk menceburi dalam bidang blog.

6) Syarikat pengiklanan lebih yakin untuk mengiklan iklan diorang di blog yang domain berbayar.


Tue antara 6 kelebihan domain. Sorry kalau tersilap or terkurang. Kalau nak tambah lagi bagus sebabnya niq pun baru seminggu berdomain. hehe... Sebenarnya lagi bagus domain+hosting.

3 Budak Hitam:

zaMir said...

yup...mmg lebih selamat bila ada domain sendiri....terima kasih untuk sume info nih....

ayienchan said...

huhu..thankz..skang d phm ! (:

Unknown said...

huhu...same2...