KITA SEMUA AHLI PERNIAGAAN / BISNES KITA

14 April 2011


korang sume ahli perniagaan belaka..paling lekeh pon bisnes direct selling mesti pernah korang rasa apa bisnes yang paling menguntungkan yang boleh takluk satu dunia,yang boleh jadikan korang orang yang paling berjaya dalam sejarah dunia?

apa korang ingat Rasulullah S.A.W tu bukan bisnesman??...kita semua bisnessman sebenarnya cuma x ramai yang berniaga dengan betul dan berjaya..


MODAL
semua kita Allah bagi modal nyawa,masa,kesihatan dan macam2 lagi secara percuma tapi berapa ramai kita yang perabih modal ini sesuka hati aje?Tak ramau yang bersyukur dengan apa yang dia ada,smpa Allah tarik balik pinjaman itu bru nak menggelupur...Allah bg sihat dia buat maksiat pastu bila dah sakit baru nak mnyesal?..Tu ok lagi,kalau tetiba Allah pelingkup terus camner??..Sedar2 dah gulung tikar,dah bergulung badan dalam kain kapan....nak ker??

MELABUR
Orang yang yakin dengan Allah tahu nak laburkan modal yang Allah bagi kat mana...Diaorang tahu janji Allah pasti,pulangan yang dijanjikan juga bukan spekulasi....Diaorang tak harapkan pulangan di dunia ini kerana masa nak menikmatinya tak tentu sedangkan pulangan di akhirat lafi berlipat ganda dan boleh dinikmati selama-lamanya...Kalau korang peniaga yang bijak korang nak ker pilih dunia??...Korang ambil modal yang Allah beri untuk labur kat tempat yang Allah tak pandang..kenapa??

KEUNTUNGAN
Korang nampak orang yang dapat dunia untung dan orang yang tak dapat sebagai rugi..itu kata korang...cam ner plak disisi Allah??...Untung ker dapat dunia kalau akhirat yang kekal tergadai?...Rugi ker lepaskan dunia untuk meraih akhirat yang pasti??...Ke korang tak pasti adanya akhirat sebab tu korang pulun dunia habis-habisan??..korang ni betul ker beriman dengan akhirat??..ke korang nak tggu smpai sana bru nak percaya??..(huh!!...emo sket!!..grrrr..)

OBJEKTIF
Korang tahu ker objektif perniagaan korang ni??..modal dah nak habis...kerja keras macam nak koma tapi korang tau ker hala tuju usaha korang selama ini??...nak kejar ape??..DUnia??...Allah bagi dunia pada kita sebagai modal nak meraih akhirat tapi korang nak dunia saja...APa kejadah berniaga dak dapat modal jer??...Allah janjikan kita segala kebaikan dan kenikmatan yang marbeles di akhirat korang sanngop tukar dengan modal asal sebab x yakin dengan Allah...tak percaya janji Allah...MasyaAllah...lupanya manusia kepada Allah....


coretan niq : wahhhh..emonyer entry aku hari nih...hahahha..sape x suka..lantak p la..janji bila aku baca...aku terasa yang aku sindir diri sendiri..supaya aku x mudah lupa....insyaAllah...^_^

6 Budak Hitam:

Fakhrul1409 said...

Moga2 rezeki itu ada dimana2..Klu Tuhan nak bg org miskin kaya serta merta pn boleh..

shark said...

akhirnyer aku dh knal saper kamu..
seorg ahli pniagaan berjaya upanyer:p

man yusoef said...

Alhamdulillah...dah sedar ko niq..eh...haha..tp btol tu..rezeki ada dmana-mana...atas masing2...usaha, cara usaha...

risa said...

insyaallah..peringatan yg baik niq

SM Banjamin said...

setiap orang harus tahu siapa dirinya dan tujuan atau maksud hidupnya.. tak lain tak bukan, untuk tujuan ibadah... ibadah kepada allah..

::Budak Degil:: said...

thx for that nasihat... :)