Manusia Mudah Lupa

12 April 2011


Korang biasa dengar "Melayu Mudah Lupa" kan?..bukan melayu aje,semua manusialah senang cerita..hahhaa..
lupa ape?..makan x lupa..melabur tak lupa..dah tu apa yang kita lupa pon kita tak berapa nak ingat...
sila ingat-ingat balik..

LUPA PADA ALLAH
  • Ni paling biasa kita dengar..nak ingat macam mana,tak nampak..Tak nampak walau seluruh alam ini Dia yang cipta,Dia yang beri kita mata untuk melihat alam ini tapi tetap gak tak nampak.
  • Tak perasan,tak terfikir,tak peduli dan secara automatik takdela nak ingt kat Dia.Bila solat kita buat-buat ingat walau hati alpa,orang ajak kita pergi 'rumah Dia" ada jer alasan kita...Lupanya kita..
 LUPA ASAL USUL
  • Siapa tanggang??...siapa kacang??...siapa?? ..kita-kita la tuh belaka...yang anak tak ingat mak bapak..macam kacang lupakan kulit...kena pulak mak bapak dah takde,lagi la lupa...nenek moyang apatah lagi....Lupakah kita Tok Adam tu moyang kita semua,diulangi...SEMUA..
  • Siapa yang ikut mazhab Darwin tuh lantaklah...dia ngaku keturunan beruk..korang x tau le..Habis tu kenapa nak taksub dengan bangsa,keturunan atau warna kulit?..korang x ingt ker yang korang semua asal dari tanah dan nanti dibaham tanah juga akhirnya...Ni gaduh ape hal?
 LUPA DIRI
  • malas nak komen..empunya diri pun saban haru lupa diri..lupa yang diri ini hamba yang hina..harapkan belas rahmat dariNya setiap masa...Bila lupa,mulalah ingt diri ini yang berdiri sendiri.diri ini yang cari rezeki.diri ini yang menentukan nasib diri..
  • Bila dah lupa diri.mulalah ingat nafas ni kita yang punya,nyawa ini kita punya,dunia ini kita punya...
  • Sudahnya jelaslah diri yang jadi Tuhan,tu yang perangai seseko macam firaun!..Pasal tu Allah suh berzikir...sikir tuh maknanya ingt...ingat sapa???...korang fikir la sendiri!!..

8 Budak Hitam:

AdyBudika said...

jadi berpesan-pesanlah kearah kebaikan...

Fakhrul1409 said...

wahhhh! Jiran aku! huhu..ak nk sedih..mari kte samo2 insaf..huhu..ak pn baru jh nk insaf nih..tp betol tu..manusia mmg mudah lpe..kdg2 aku pn lpe jgk..aku ni dr asal mana...ble teringt balik..baru tau..siapa ak ni asal mana..

KyêrulL said...

semakin menarik ekau punyo entry.. nice nice HAHA

eton said...

humm btl2.. tu la sbb ade org kata manusia semua x sempurna.. huhuhuhu

Sunah Mohammad said...

jom saling mengingatkan antara satu sama lain...

adwafarahin said...

ya sye mengaku sye mudah lupe..so berpesan2 lah sesama manusia :)

SM Banjamin said...

insan... lupa... tak dapat lari... semoga terhindar dari penyakit lupa.. pelupa.. lupa diri... dan macam-macam jenis lupa..

terima kasih atas penyertaan di gerila penulisan kreatif... blog anda sudah saya follow.. semoga terus menulis..

yg benar

zulkifli sa'don a.k.a SM Banjamin
Gerila penulisan kreatif..

s.u.h.a said...

lelaki chubby sgt comel. macam teddy bear :)